اخبار و مصاحبه
شماره : 34197
۱۲:۵۵ ۱۳۹۲/۶/۲۱
گزارش همایش نواندیشی دینی

اظهارات خسروپناه، صدرا، تاجیک، فارسی، میراحمدی، محقق داماد، مطیع، پورفرد، رشاد، یوسف‌زاده و حشمت‌زاده

به مناسبت 27 آذر ماه و روز وحدت «حوزه و دانشگاه» و با هدف تبیین آگاهانه و مستمر مبانی فکری اسلام توسط اندیشمندان و صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی همایش «نواندیشی دینی» طراحی و اجرا شد.
/9/87 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید. مقدمه برگزاری همایش اصلی و ملی «نواندیشی دینی» که در نیمه دوم سال آتی اجرا خواهد شد تلقی می‌شود.
در این پیش همایش محققان به بررسی موضوع در چارچوب محورهای ذیل پرداختند:
1-    ماهیت، قلمرو امکان و ضرورت نواندیشی دینی
2-    نواندیشی دینی در گذر زمان
3-    نواندیشی دینی و انعطاف‌پذیری شریعت
4-    نواندیشی دینی در حوزه و دانشگاه
5-    آسیب‌شناسی نواندیشی دینی
6-    اقتضائات و آثار نواندیشی دینی
7-    علل و انگیزه‌های ظهور نواندیشی دینی
لازم به ذکر است در همین راستا در روز 25/9/87 با مشارکت معاونت پژوهشی نهاد همایشی نیز با عنوان «حوزه‌، دانشگاه و ارتقاء فکر دینی» در دانشگاه قم برگزار گردید که سخنرانان در این همایش نیز به بررسی آسیب‌شناسی راهکارها و ظرفیتهای موجود در اندیشه و فلسفه سیاسی اسلام در عرصه علوم اجتماعی پرداخته خواستار ارتقاء سطح تحلیل متفکران در ارائه آراء و اندیشه‌های سیاسی خود و تطبیق آن با مقتضیات و شرایط موجود شدند.

دکتر صدرا: 

امام خمینی(ره) بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر است 

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران ‌در همایش نواندیشی دینی با ارائه تحلیل‌هایی، امام خمینی (ره) را بزرگ‌ترین نواندیش و نوگرای اسلامی در عصر معاصر خواند. 

دکتر علیرضا صدرا گفت: نظریه‌ و پدیده‌ی انقلاب و نظام سیاسی نوبنیاد نوین، نمونه و الهام‌بخش جمهوری اسلامی حتی از نگاه پیشتاز پسامدرنیستی چون میشل فوکو فرانسوی (1926 الی 84 میلادی)‌ برترین نوآوری راهبردی ایران، ‌جهان اسلام و حتی جهانی در جهان معاصر بوده و به شمار می‌آیند. یک نوآوری سیاسی که ناشی از نواندیشی دینی بوده و حاصل و برآمد آن است. 

وی ادامه داد: چشم‌انداز فرآینده‌ی توسعه‌ی متعالی جمهوری اسلامی ایران یعنی توسعه‌ی اقتصادی توامان با توسعه و در حقیقت تعادل اجتماعی و سیاسی و در جهت یا معطوف به توسعه تعالی فرهنگی، معنوی و اخلاقی که این نیز خود از بدایع است. 

صدرا در ادامه‌ی مقاله‌ی خود گفت: همچنین چالش‌های ارتقای کارآمدی، زیرساختی، راهبردی متعادل دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه با تبیین علمی تحقق عملی نقش راهبردی دولت که باز بسیار بدیع و بارور بوده و هم اینک فراروی همه‌ی نیروها و نهادهای علمی راهبردی و کاربردی فرهیخته قرار دارد، جملگی ناشی از نواندیشی علمی به ویژه دینی و اسلامی بوده و نیازمند تداوم، تعمق، تعمیق و کاربست آن است. 

وی بیان کرد: طی کمتر از یک قرن اخیر دو نهضت و نظریه‌ و نظام سیاسی و راهبردی مشروطیت اسلامی به جمهوری اسلامی ایران‌، بازگشت از اقبال تا علامه مطهری و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت در جهان معاصر به وقوع پیوسته که برآمد بازخیزی و نواندیشی سیاسی-دینی و دینی –سیاسی بوده و هست. 

صدرا بیان کرد: نظام سیاسی نوین و نوبنیاد نمونه و الهام بخش جمهوری اسلامی ایران که از سویی فرصت مغتنم برای اسلام، تجدید حیات و گسترش و به ویژه با راهبرد جمهوریت آن بوده، از سوی دیگر فرصتی مستغنی برای تعدیل، ‌تعادل و حتی تعالی جمهوریت و مردم‌سالاری به ویژه با رهیافت مشروعیت آن در قیاس با جمهوری‌ها و دموکراسی‌های مطلقه و افراطی به شمار می‌آید. 

صدرا در بخشی دیگر نسبت دادن تفکر انقلاب اسلامی و فلسفه‌ی آن به فلسفه‌ی متعالی صدرایی گفت: حکمت متعالی در دورانی جدید با بازپردازی اهم منابع علمی و معرفتی در یک نظام و نظریه‌ی توحیدی متعادل و متعالی باب نوینی در نوآوری علمی و حکمی دینی اسلامی گشود. بابی که منشاء علمی و نظری همگی جریانات نواندیش و سیاسی پس از خود بنیاد نهاده و بازگشود تا جایی که بازسازی جریان نواندیش اجتهادی و غلبه بر اخباری‌گری و برجستگی مکتب شیخ انصاری را نیز در این راستا می‌شود تعبیر و تحلیل کرد. 


منبع

©2023 . All Rights Reserved